STEM igrače spodbujajo razvoj kompetenc na področju znanosti, tehnologije, inženirstva in matematike. A veliko jih je takih, ki zgolj nosijo ta naziv. Nekaj jih je usmerjenih v zabavo in manj v izobraževanje, spet druge pa so osredotočene v učenje, v resnici pa niso tako zanimive za otroke.
Zadnje raziskave so pokazale, da so najboljše STEM igrače tiste klasične. Vse, s katerimi otrok lahko gradi, se igra, eksperimentira in ponovno gradi, spodbujajo prostorske in matematične sposobnosti. Najboljše pa je to, da je veliko takih igrač tudi cenovno dostopnih.
Kathy Hirsh-Pasek, psihologinja na Temple Univerzi, svoje delo posveča učenju v zgodnji otroški dobi in staršem svetuje STEM igrače, ki so aktivne, spodbudne, s pomenom, družabne in zabavne. Pa si poglejmo, katere so tiste, ki jih strokovnjaki priporočajo.
Lesene ali katerekoli druge kocke predstavljajo pravo čarovnijo za naše najmlajše. Spodbujajo neomejeno kreativnost, kar pomeni, da se otroci k njim lahko kadarkoli vrnejo in začnejo znova. Kocke spodbujajo tudi družabno igranje in matematičen način razmišljanja. Raziskava v Journal of Early Childhood Research je pokazala, da so otroci, ki so se s kockami igrali v družbi drugih otrok, razvili zmožnosti ustvarjanja kompleksnih struktur, te pa so tesno povezane z matematičnim učenjem.
To so igrače, ki pri predošolskih otrocih spodbujajo naravno igranje in razvoj intelektualnih, kreativnih, socialnih ter verbalnih sposobnosti. Predšolski otroci, poleg grajenja, v igro vključujejo tudi veliko gibanja in domišljije. Primer takšne igrače je lahko helikopter, ki ga sestavi otrok, z njim pa kasneje leti po sobi.
Magnetne kocke spodbujajo še več kreativnega mišljenja, saj v primerjavi z lesenimi omogočajo tudi »nenaravne« oblike. Na ta način otroci ne le razvijajo svojo domišljijo, temveč tudi izgubijo strah pred eksperimentiranjem, saj vedo, da je meja zgolj v njihovi glavi.
Puzle krepijo prostorske sposobnosti, še posebej takrat, ko uspejo otroci rešiti kompleksne sestavljanke. Raziskava v reviji Developmental Psychology je pokazala, da so otroci, ki so se redno igrali s puzlami v obdobju od 2 do 4 let, izrazili višji nivo uspešnosti pri nalogah, ki so od njih zahtevale miselne rotacije.
Klasične LEGO kocke so pokazale, da z rednim igranjem omogočajo razvoj prostorskih sposobnosti in kreativnost. Z njimi lahko namreč otrok zgradi vse, kar si zaželi – letalo, psa, športni avto, blagajno … Barve in oblike, ki jih LEGO kocke ponujajo, so zagotovilo za domišljijsko igranje brez meja.
Igre s kartami omogočajo neomejene možnosti načinov učenja štetja in osnov matematike, če pa igra poteka v družbi ljudi, hitro in posredno pomaga tudi pri razvoju socialnih veščin.
Sestavljanke niso zgolj za predšolske otroke, temveč tudi za šoloobvezne, seveda z dejstvom, da slednji potrebujejo večje izzive. Začnite s puzlami s 100 ali 200 kosi, kasneje pa jim ponudite kompleksnejše slike, s katerimi bodo zasedeni kar več dni.
Vse namizne igre, ki zahtevajo učenje in uporabo kocke, bodo vašega otroka naučile osnov matematike, brez da bi se tega sploh zavedali. V otrokov prosti čas vključite igro Monopoly Jr in mu dovolite, da se poleg matematike nauči tudi strateškega razmišljanja, s katerim bo prišel na polje, ki si ga je zamislil, in morda celo zmagal.
Naj dvigne roko tisti, ki pri igranju z vlaki in avtomobili ne uživa. Raziskava TIMPANI iz leta 2013 je pokazala, da že s preprostimi lesenimi seti, ki vključujejo tako železnico, kot vlake, otroci razvijejo nove, kreativne načine mišljenja.
Vas zanima več o igrifikaciji in učenju programiranja? Preberite blog Z igrifikacijo do motivacije.